logo en visitekaartjes verbeterd

Vorige week deed ik op uitnodiging van Dennis Hardes en Fester Koekoek mee aan een huisstijlscan.

Zoals deze vriendelijke en kundige heren het zelf beschrijven:

“Tijdens een sessie van 1,5 uur gaan we in groepsverband (4 tot 8 ondernemers) actief aan de slag met uw logo als zijnde de basis van uw huisstijl. De 25 vragen zijn objectieve vragen, metingen waaruit zal blijken of uw logo effectief genoeg is om uw doel te bereiken.”

Het was een hardstikke leuke, nuttige en leerzame ervaring.

huisstijlscan

Onder deskundige begeleiding van de genoemde heren hebben we met een drietal andere beginnende ondernemers elkaars visitekaartjes en logo’s (al dan niet in wording) besproken en beoordeeld.

De punten die m.b.t. tot mijn logo en kaartje naar voren kwamen zijn (zoals Dennis het beschrijft):

  • Er staat teveel info op je kaartje waardoor het niet helemaal duidelijk is wat je nu precies doet. Het is een optie om ook de achterkant van je kaartje te gaan benutten.
  • De kleurstelling is niet heel sprankelend. Voornamelijk zwart en grijs en een heel klein beetje groen. Het oogt hierdoor niet heel vrolijk en vrij zwaar. Het groen roept als associatie ‘techniek’ op bij sommigen en dit wordt versterkt door het woord techniek onder je bedrijfsnaam. Maar je doet meer!
  • De kwaliteit van je kaartje qua papier en en print kan beter. Het is zichtbaar dat je de kaartjes zelf print en dat straalt niet maximale kwaliteit uit.
  • Dat je beeldmerk een computer is was niet bij iedereen gelijk zichtbaar. Mede door het woord techniek onder je bedrijfsnaam verlies je de link met computer een beetje.
  • Qua doelgroep zijn de reacties overwegend positief. Je spreekt met je logo/kaartje zowel de particuliere als zakelijke klant aan.
  • Er kwam van Suzanne nog een leuke tip over je naam. Peter John Goldstein …. dat klinkt echt fantastisch.
  • Op de vraag: had dit logo voor jou gewerkt werd met lichte twijfel bij sommige negatief geantwoord met als onderbouwing de bovenstaande punten.

Naast opbouwende kritiek leverde het ook meer zelfkennis en leuk (en wie weet ook nuttig) contact op.  Al met al een absolute aanrader (en nog gratis ook)!

Vandaag ben ik dan met de bovenstaande tips aan de slag gegaan. Het resultaat heb je wellicht al op deze website gezien: een iets vierkanter en duidelijker logo, met iets lichter grijs en sprankelender groen. Deze kleur is ook weer op de website  doorgevoerd.

En dit is nu mijn (aangepaste) visitekaartje…

PGiT_visitekaartje_voorkantPGiT_visitekaartje_achterkant